Kysymyksiä ja vastauksia lastensuojelujärjestöjen kokemustoiminnasta
Miksi käytätte sanaa kokemustoimija?
Kokemustoimijoilla tarkoitamme sekä kokemusasiantuntijoita että vertaisia. Osalla järjestöistä on toimijoille myös omia nimikkeitä.
Miten lastensuojelujärjestöjen kokemustoiminta eroaa esimerkiksi sairaanhoidon kokemusasiantuntijoista? (muokkaus)
Lastensuojelujärjestöjen kokemustoiminta on asiantuntijuutta erityisesti palvelujärjestelmästä. Kokemustoimijat voivat toimia paitsi vertaistukena asiakkaalle, myös vaikuttamis- ja kehittämistehtävissä. Toimijat edistävät siis myös alueen asukkaiden osallisuutta.
Toiminta, kehittäminen ja koulutus on aina asiakas- ja tarvelähtöistä. Lastensuojelujärjestöjen kokemustoiminta on suunnitelmallista ja sitä ohjaavat ulkopuoliset tuloksellisuus- ja raportointivaatimukset. Järjestöt tarjoavat omille kokemustoimijoilleen henkilökohtaista ja jatkuvaa tukea.
Keitä kokemustoimijat ovat?
Lastensuojelujärjestöjen kokemustoimijat voivat olla lapsia, nuoria tai aikuisia. Toimijoilla on omakohtaista kokemusta palveluista ja erilaisista haasteista sekä valmius toimia tukena muille tai oman teemansa asiantuntijoina.
Mitä hyötyä ammattilaiselle tai asiakkaalle on kokemustoiminnasta?
Kokemustoimijat vahvistavat asiakkaan luottamusta palvelujärjestelmää kohtaan sekä asiakkaan sitoutumista palveluun. Kokemustoimijat myös sujuvoittavat ja nopeuttavat palveluprosessia toimimalla tulkkina asiakkaan ja ammattilaisen välillä sekä auttamalla asiakasta tunnistamaan tuen tarpeita.
Kuka maksaa lastensuojelujärjestöjen kokemustoimijoiden palkkiot?
VASTAUS